Eski oyunları bekleyen büyük tehlike: Teker teker yok oluyorlar
Yeni yapılan bir çalışmayla birlikte, 2010’dan önce piyasaya sürülen oyunları oynamanın ne kadar zor olduğunu ortaya çıkardı. Amerika Birleşik Devletleri’nde piyasaya sürülen klasik video oyunlarının %87’sinin “kritik derecede tehlike altında” olduğu belirtildi.
Eski oyunları oynayabilmek her zaman zor olmuştur. Video Game History Foundation (VGHF) ve Software Preservation Network tarafından yapılan yeni bir çalışma sayesinde, eski oyunlara erişimin gerçekten ne kadar zor olduğunu artık daha iyi anlıyoruz.
Video Oyun Tarihi Vakfı eş direktörü Kelsey Lewin, Amerika Birleşik Devletleri’nde piyasaya sürülen klasik video oyunlarının %87’sinin “kritik derecede tehlike altında” olduğunu söyledi.
Raporda, “2010’lu yılları, perakende ölçekli video oyunları için dijital dağıtımın uygulanabilir hale geldiği ve ev video oyun konsollarında yaygın olarak benimsendiği bir dönemin başlangıcı olarak belirledik” denildi.
2010’dan önce yayınlanan her video oyununun çıkış statüsünü teyit etmek imkansız bir girişim olurdu. Bu nedenle çalışma, farklı topluluk ve ticari ilgi düzeylerini temsil etmek üzere seçilen üç konsoldan birinde ABD’de yayınlanan 4.000 oyundan oluşan bir örneklemeye odaklanıyor. VGHF bu kategorileri şu şekilde tanımlıyor:
Terk edilmiş ekosistemler, düşük ticari ilgi ve az sayıda oyun mevcut. Örnek için Commodore 64 seçilmiş.
İhmal edilmiş ekosistemler, çok fazla ticari ilginin olduğu ancak hala çok fazla oyunun basılmadığı yerler. Orijinal Game Boy’dan Game Boy Advance’e kadar Game Boy ailesi seçilmiş.
Aktif ekosistemler, yani oyunların bu platformlar için sürekli olarak yeniden piyasaya sürüldüğü ekosistemler. Bunun için ise PlayStation 2 seçilmiş.
Çalışma, her üç kategoride de erişilebilir oyun sayısının hiçbir zaman yüzde 20’nin üzerine çıkmadığını, yani 2010’dan önce yayınlanan oyunların yaklaşık yüzde 80’inin erişilebilir olmadığını ortaya koyuyor.
VGHF özellikle Game Boy’a dikkat çekerek, kullanım ömrü boyunca piyasaya sürülen toplam 1.873 oyundan sadece 25’inin hala satın alınabilir olduğunu belirtti. Nintendo bu yılın Mart ayında 3DS ve Wii U mağazalarını kapatmadan önce bu sayı çok daha yüksekti.
Çalışma, oyuncuların zaten özünde bildiği bir şeye skolastik bir açıklama getirme girişimiydi: Eski oyunları oynamak zor, giderek de zorlaşıyor ve elimizde kalanları korumak ve daha geniş çapta erişilebilir kılmak için daha fazla şey yapılmazsa, video oyun tarihini kaybedeceğiz.
KAYNAK : www.chip.com.tr
Yorum gönder