Avusturya merkezli şirket bir şirket olan Aviloo elektrikli araçlarla bisiklet taşımanın menzile etkisini karşılaştırdı. Şirket, Viyana’nın güneyindeki A2 otoyolunda, elektrikli bir VW ID.4 SUV üzerinde bir test yaptı. Çalışmada 3 farklı senaryo test edildi:

  • Araçta hiç taşıyıcı yokken,
  • Yüklü bir tavan üstü taşıyıcı varken
  • Yüklü bir arka taşıyıcı varken

Taşıyıcıların her birinde üç adet trekking bisikleti yer aldı.

Testler, trafikten etkilenmemek için gece yapıldı. Her konfigürasyon, 60 kilometrelik sabit bir güzergâhta (gidiş-dönüş) aynı şartlarda denendi. Belirlenen sabit test parametreleri şunlardı:

  • Hız sabitleyici (cruise control) ile sabit hız,
  • Sabit lastik basıncı ve yaz lastikleri,
  • Klima ve ısıtıcı kapalı, camlar kapalı,
  • Kuru zemin, 15 km/sa’in altında rüzgâr hızı.

VE SONUÇLAR

  • Taşıyıcısız yapılan sürüşler, beklendiği gibi en düşük enerji tüketimini gösterdi. Ancak taşıyıcı takıldığında özellikle hız arttıkça büyük farklar ortaya çıktı.
  • Teste göre tavan üstü taşıyıcı, menzili en çok azaltan faktör oldu. Teste göre örneğin 130 km/sa hızla giden bir sürücü, tavan taşıyıcılı durumda aynı tüketim seviyesini yakalayabilmek için hızını 33 km/sa düşürerek 97 km/sa seviyesine çekmek zorunda kalıyor.
  • Arka taşıyıcı kullanıldığında ise etki çok daha düşük: Aynı enerji verimliliği için hızda sadece 7 km/sa bir düşüş gerekiyor.

Aviloo CTO’su ve test sürücüsü Nikolaus Mayerhofer, çalışmayla ilgili şunları söyledi: Bu testle, taşıyıcı yükünün tüketimi nasıl etkilediği konusundaki yanlış bilgilere açıklık getirmek istedik. Ölçümlerimiz net bir şekilde gösterdi ki, arka taşıyıcı kullanımı menzil üzerinde neredeyse etkisiz. Ancak tavana yükleme ciddi kayıplara yol açıyor. Bunun temel fiziksel nedeni, hava direncinin hızın karesiyle artması. Yani hız iki katına çıktığında, hava direncinin etkisi dört kat artıyor.”