Jabra’dan şok edecek karar
KAYNAK: Teknolojioku
Jabra, 2018’den bu yana gerçek kablosuz kulaklık kategorisinde
önemli bir yer edinmişti, ancak artık bu durum değişiyor. Bu hafta
Elite serisindeki iki yeni ürünü tanıttıktan kısa bir süre sonra,
ana şirket GN, tüketici kulaklık işini kapatma ve diğer ses
cihazlarına odaklanma kararı aldığını duyurdu. Bu haber,
zamanlaması nedeniyle büyük bir şok yarattı ve ikinci nesil Elite
10 ve Elite 8 Active çevresindeki heyecanı hızla söndürdü.
GN, bu kararı, kaynakları ve çabaları Jabra’nın kurumsal ses
ürünlerine yoğunlaştırma amacıyla aldığını belirtti. Kurumsal sınıf
gerçek kablosuz kulaklıklar, video ve reçetesiz işitme cihazları da
dahil olmak üzere bu alanda daha fazla odaklanmayı planlıyorlar. Bu
durum, Elite ve Talk ürün serilerinin uzun vadeli gelişimini
durdursa da, mevcut ürünlerin isimleri ve satışları devam edecek.
Müşteriler, bu ürünleri her zamanki çevrimiçi ve perakende
kanallarında, ayrıca Jabra.com’da bulabilecek ve ürünler, ömürleri
boyunca desteklenmeye devam edecek.
Jabra, ilk gerçek kablosuz kulaklıkları yapan şirket olmasa da,
kalıcı bir izlenim bırakan ilk şirketlerden biri oldu. 2018’de
tanıttığı Elite 65t, türünün ilk etkileyici örneğiydi. Jabra’nın
versiyonu, rakiplerinden daha küçük ve dolayısıyla daha rahattı.
Ayrıca, daha iyi ses kalitesi ve daha güvenilir bağlantı sundu.
Sonraki sürümlerde, şirket formülünü sürekli olarak ana
şirketinin yardımıyla revize etti. GN’nin işitme cihazlarındaki on
yıllara dayanan uzmanlığı, özellikle ergonomik tasarım konusunda
Jabra’nın gerçek kablosuz ürünlerine faydalı bilgiler sağladı.
Jabra, kulaklıklarının boyutunu önemli ölçüde küçülten ilk
şirketlerden biriydi ve bazı rakipler hala boyut ve uyum arasında
denge kurmakta zorlanıyor.
Jabra, fiyatları daha düşük tutarak Apple, Bose ve Sony gibi ana
rakiplerine karşı kendine bir niş oluşturdu. 2020’ye kadar bu
stratejiyle başarılı oldu ve büyük markalara alternatif olarak öne
çıktı. Ancak, Elite 75t ile bir adım öne geçmeyi başarsa da, aktif
gürültü engelleme (ANC) özelliğine sahip olmaması, daha küçük ve
rahat tasarımına rağmen, tam bir başarıya ulaşmasını engelledi.
Sonuç olarak, Jabra hiçbir zaman Bose ve Sony’nin ANC
performansı ve genel ses kalitesiyle tam anlamıyla yarışamadı. Buna
rağmen, Global Market Insights’a göre, 2023 sonunda kulaklık
pazarında dördüncü sırada yer aldı ve pazar payı açısından Apple,
Samsung ve Sony’nin ardından geldi.
Jabra, 80$ kadar düşük fiyatlarla uygun alternatifler sunarak
ürün yelpazesini genişletmeye devam etti. Ancak, bu genişleme belki
de düşüşüne katkıda bulundu; şu anda beş farklı model sunuyor ve
bazıları arasında belirgin bir fark bulunmuyor. GN, 2023’te Elite
10 ve Elite 8 Active ile daha premium gerçek kablosuz ürünlere
yönelmenin daha güçlü bir karlılık sağladığını açıkladı. Ancak,
kulaklık pazarının giderek daha kalabalık ve rekabetçi hale
geldiğini fark ettiler. Gerekli “gelecek yenilikleri” geliştirmek
için gereken yatırımın sürdürülebilir olmadığını gördüler ve bu
yüzden Jabra, son Elite ürün lansmanlarının ardından piyasadan
çekiliyor.
GN Store Nord CEO’su Peter Karlstromer, yaptığı açıklamada, “En
zorlu kategorilerde bile rekabet edebileceğimizi gösterdik. Ancak,
pazarlar zamanla değişti ve bugün, işitme, kurumsal ve oyun
alanındaki birçok diğer fırsatımıza kıyasla adil bir yatırım
getirisi sağlayamayacağımızı değerlendiriyoruz.” dedi.
Yeni modellerin tanıtımının ardından heyecan verici bir döneme
girmesi beklenen Jabra, yerine sona doğru ilerliyor. Şirket,
ürünleri “birkaç yıl” boyunca desteklemeye kararlı olduğunu
belirtti, ancak yeni özellikler beklememek gerekiyor. Bunun yerine,
büyük iyileştirmeler yerine bakım odaklı küçük güncellemeler
göreceğiz. Yeni duyurulan bir ürünün satışını yaparken, mağazayı
kapatıyor olmanız zor bir durum.
Şimdi şirket, kurumsal, reçetesiz işitme yardımı ve oyun
cihazlarına odaklanacak. Ancak, bu Jabra’nın tamamen kulaklık
yapmayı bırakacağı anlamına gelmiyor. Şirket, tüketici pazarının
gelecekteki yatırımlar için sürdürülebilir olmadığını anladıysa da,
gerçek kablosuz kulaklıkların hala birçok ürününün merkezinde yer
aldığını belirtiyor. Şirket, bu pazarla diğer ürün hatları
aracılığıyla var olmaya devam edecek.
Ancak, artık şirketin ileriye bakma zamanı geldi. Elite 65t’den
sonra yapılan birçok lansmana rağmen, Jabra hala Bose ve Sony’nin
gürültü engelleme yetenekleri veya genel ses kalitesiyle aynı
seviyeye ulaşamadı. Yapamayacağı bir şey değildi ancak bu
teknolojinin peşine düşemedi. Jabra, güvenilir bir gerçek kablosuz
kulaklık seti sunan ilk şirketlerden biri olabilir, ancak bu
liderliği aşırı rekabet karşısında koruyamadı. Multipoint Bluetooth
bağlantısı gibi yenilikleri rakiplerinden önce tanıttı, bu özellik
şimdi yeni ürünlerde yaygın. En son modelleri bile USB-C veya 3.5mm
jak ile cihazlardan ses göndermenizi sağlayacak LE Audio iletimli
bir kılıfla geliyor. Bu bir endüstri ilk olmasa da, şirketin erken
benimseyicilerden biri olduğu başka bir alan.
Yorum gönder